Hammaslääkärin vastaanotolle meneminen voi jännittää ja pelottaa. Meiltä KotiHampaalta saat asiantuntevaa ja ja yksiköllistä hammashoitoa. Parhaiten pystymme ottamaan pelkosi huomioon, kun kerrot siitä jo aikaa varatessasi.
Hammaslääkäripelko on hyvin yleistä. Yleensä pelon taustalla ovat aikaisemmat ikävät ja epäonnistuneet käynnit hammaslääkärin luona. Myös muiden henkilöiden kertomat negatiiviset kokemukset voivat vahvistaa omaa pelkoa.
Hammaslääkäripelosta huolimatta hampaiden säännöllinen tarkastaminen ja hoito on välttämätöntä. KotiHampaalla hammaslääkärit ovat alansa ammattilaisia ja ottavat huomioon jokaisen ihmisen toiveet yksilöllisesti.
Hammaslääkäripelko voi hallita elämää niin, että hammaslääkärikäynnit jäävät väliin useiksi vuosiksi. Hampaiden terveys on olennainen osa ihmisen yleisterveyttä, joten hammashoito on erittäin tärkeää. Pelon vuoksi käyntejä lykkäämällä pienetkin toimenpiteet voivat ajan saatossa kasvaa suuriksi operaatioiksi. Operaatioiden laajuus voi kasvaa, mikäli tulehduksia ja suussa muhivia bakteereja ei saada hallintaan tarpeeksi aikaisessa vaiheessa.
Hammaslääkäripelkoa on mahdollista lievittää erilaisin menetelmin. Usein pelkkä pelosta etukäteen puhuminen ja hoidosta keskustelu hammaslääkärin kanssa auttavat. Monesti jo rauhallinen työtahti ja tarpeeksi tarkka selvitys tehtävistä toimenpiteistä voi auttaa hammaslääkäripelkoista rentoutumaan. Myös musiikki tai esimerkiksi äänikirjojen kuuntelu voi olla potilaalle rentouttava tekijä, jotta koneista lähtevät äänet eivät lietso pelkoa enempää.
Mikäli pelko on hallitsevaa, voidaan hammashoitoa tehdä puudutuksessa, esilääkityksessä tai jopa nukutuksessa. Keskustelethan hammaslääkärin kanssa myös nukutushoidon mahdollisuudesta. Lue nukutushoidosta lisää täältä.
Mainitse hammaslääkäripelostasi jo varatessasi aikaa. Pelosta kertominen auttaa hammashoidon tiimiä suunnittelemaan ja valmistelemaan hoitoa. Pelkopotilaan toiveita kuunnellaan ja pelko otetaan aina huomioon.
Voit aina pyytää hammaslääkäriä tai muita sinua hoitavia henkilöitä keskeyttämään hoidon hetkeksi, mikäli tilanne ahdistaa. Kerrothan rohkeasti tuntemuksistasi henkilökunnallemme.
Muista myös, ettei ole väärin kysyä, mikäli jokin arveluttaa. Henkilökuntamme vastaa mielellään esitettyihin kysymyksiin.